fredag 26 december 2014

Två sorters sill

Jag är inte särskilt förtjust i sill, men för att vara säker på att få sorter som jag tycker om så brukar jag göra mina egna sillar att ha på julbordet.




I år blev det en basilikasill och en brännvinsostsill. Jag har gjort basilikasill tidigare, men aldrig kommit ihåg att spara receptet, nu när jag rörde ihop den här hade jag inte ork att leta upp det, så jag gjorde mitt eget recept och det blev jättebra. Jag använder mig av På-minutensill. Det är färdiginlagd sill, så det enda man behöver göra är såsen som sillen ska ligga i. Snabbt och gott. Jag gjorde varje sort på två förpackningar sill, i ett recept stod det att det är lagom för 10 personer på en buffé. Med tanke på storleken på vårt julbord ska jag i fortsättningen göra det på bara en förpackningsill, det räcker.

Basilikasill
2 förpackning på-minutensill
1 kruka basilika
1 vitlöksklyfta
2 dl  riven parmesanost
0,5 dl färskpressad olivolja
2,5 dl creme fraiche

Kör basilika, vitlök, olivolja och en dl parmesanost i mixer. Det ska i stort sett bli som en pesto. Rör ner creme fraiche, resten av osten och vänd ner sillen.

Brännvinsostsill
2 förpackningar på-minutensill
3 dl riven brännvinsost
1 äggula
1 msk dijonsenap
2,5 dl creme fraiche
1 burk röd kaviar

Blanda alla ingredienserna och rör ner sillen. Avsluta med att försiktigt blanda ner kaviaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar