lördag 20 december 2014

Närkefrestelse

Idag var det dags att börja med julmat och julbak på allvar. Vi är tre stycken som delar på matlagningen inför familjens julbord. Min första uppgift var att göra Närkefrestelse. Det är en variant på Janssons frestelse, men enligt mig så är den mycket godare. Jag lärde mig att äta Janssons frestelse först efter att jag hade insett hur gott det är med Närkefrestelse. Det är ett recept vi har inom familjen, jag vet inte vart det kommer ifrån, eller om det hänger ihop med att min far var född och uppväxt i Örebro.

Jag gör en liten frestelse, det är ju bara en av alla rätter på julbordet.

Recept
750 g potatis
1 stor lök
2 salta sillfiléer
senapsfrö
2 dl grädde
2 dl mjölk
½ dl ströbröd
smör

Börja med att hacka och steka löken i smör tills den blir gyllene. Medan löken steks skalar och skivar jag potatisen tunt, jag använder matberedaren, samt hackar sillfiléerna.

Varva potatis, sill, lök och senapsfrö i en ugnsfast form. Avsluta med ett lager potatis högst upp. Häll på grädde och mjölk samt klicka smör längs kanterna på formen. Strö över ströbröd. Ställ in formen i 175 grader och låt formen vara där tills potatisen är genomlagad, tar ca 1 timme i min ugn.


Nu är det bara att vänta till julafton innan man får mumsa i sig det här. Jag kommer frysa in den nu så den håller sig tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar