torsdag 25 december 2014

Julbord

Äntligen är årets stora matfest här, och familjen dukar upp ett rejält julbord. Jag, mamma och en av systrarna börjar prata om vad vi ska ha på bordet någon gång på hösten. Det är ju så roligt att planera och sen laga ett överflöd av mat. På många sätt är vårt julbord väldigt traditionellt, men nästan varje år byts någon rätt ut, eller så ändrar vi receptet på något annat. Något vi har lärt oss, ganska bra i alla fall, är också att minska mängderna så det inte är alltför mycket av maten. Sen blir det en del, särskilt som jag, mamma och syster definitivt vill göra våra egna sillar. Jag är själv inte så förtjust i sill, så jag vill göra mina egna så jag vet att jag tycker om dem. Mamma och syster är också spiksäkra på att det är hennes vörtbröd/doppelimpa som är bäst till att doppa i grytan.Min andra syster är inte så förtjust i julmat, så hon bidrar med potatisgratäng och någon överraskning. I år blev det en svensk-vietnamesisk fusion när hon gjorde vårrullar fyllda med risnudlar och gravlax. Det var supergott. Förutom systern som inte är så förtjust i julmat så har vi en vegetarian, och en vegetarian som äter fisk och fågel som ska äta. Det gör att det blir många former av fisk.

Sen finns det en familjetradition som är mycket viktigt, och det är att se till att ha rejält med socker och kanel på julskinkan!

Den kalla delen av julbordet

allt det småvarma
I år bestod julbordet av följande mat, och jag kan ha glömt något

Grönsaker
Dillmarinerade rotsaker
Rotsellerisallad
Rödbetssallad (köpt)
Grönkålssallad med nötter
morotsterrin

Fisk
Löksill
Glasmästarsill
Lingonsill
Basilikasill
Brännvinsostsill
Örtgravad strömming
Inlagd gravad lax
Gravad lax
Hemrökt lax
Dansk sillsallad
Svensk-vietnamesiska vårrullar
Ägghalvor med majonnäs och röd kaviar
Senapssill (köpt)

Kallt kött
Gustafskorv (köpt)
Vitlökssalami (köpt)
Pressylta (köpt)
Julskinka
Kalkonskinka
Falsk gåslever
Tunga (fast mamma glömde den hemma i kylskåpet, och ärligt talat var det inte någon mer som saknade den än hon)
Lammkyl

Småvarmt
Köttbullar
Vegetariska köttbullar
Prinskorv (köpt)
Rå prinskorv (det vill säga prinskorv som köps rå och kokas i doppespadet)
Lammkorv
Vegetarisk korv (köpt)
Janssons frestelse
Närkefrestelse
Potatisgratäng
Revbensspjäll
Omelett med svampstuvning
Doppespad
Vegetariskt doppespad

Bröd 
Stora Skedvi knäckebröd
Hembakt knäckebröd
Vörtbröd
Doppebröd
Tjockbulla

Hemgjorda tillbehör
Grovmalen senap
Inlagda citrusfrukter
Pressgurka
Äppelmos



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar