måndag 29 december 2014

Grönt och fruktigt på julbordet

Mina sista bidrag till julbordet var ett fat med grönsaker och en skål med inlagda citrusfrukter.
Dillgravade rotsaker (inspirerat av recept från Allt om Mat Jul 2014)

200 g kålrot
200 g morötter
200 g persiljerot
2 msk socker
1 msk salt
½ kruka dill

Riv alla rotsaker. Blanda socker och salt och rör ner grönsakerna, så att sockret och saltet fördelas jämnt. Hacka dillen och blanda ner, låt stå över natten innan du serverar.

Sen har jag ingen bild på mina picklade citrusfrukter. Inspirationen kom från ett recept från ICA:s julhäfte 2014, men jag fick röra ihop lite av de saker jag hade hemma. I originalreceptet var det citroner, jag använde en blandning av citron, apelsin och clementin, och jag tyckte apelsinen och clementinen smakade bäst.

4 citrusfrukter
1 röd chili
2 stjärnanis
3 cm färsk ingefära
0,5 dl grovsalt
1 dl socker
0,5 dl ättikssprit (12%)
1,5 dl vatten

Skölj citrusfrukterna noga. Strimla chilin och riv ingefäran. Blanda allt i en burk och lägg ner stjärnanisen. Koka en lag på salt, socker, ättika och vatten. Ta lagen av spisen när saltet har löst sig och slå den varma lagen över de övriga ingredienserna. Låt stå över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar