måndag 22 december 2014

Godis, godis, godis

Igår var det dags för den stora julgodisdagen. Då går jag och min syster ihop och gör godis, och ibland kakor, en hel dag. Allt för att ladda inför vår stora Annandagskakfrossa.

Här är systers matbord uppdukat med allt möjligt som kan tjäna som inspiration för att göra godis. Det brukar vara så att vi har några saker vi har bestämt att göra, och sen brukar det bli lite allt möjligt som vi hittar på.

Syster har börjat med pralinformar och systerdotter laddar för knäck
Min ständiga uppgift är att göra knäck, av någon anledning i vår familj hänger det alltid på en moster att göra knäck, men igår fick jag hjälp av systerdottern för första gången. Knäck har också blivit betydligt roligare sen vi upptäckte mikroknäck, istället för att koka i kastrull.

Mikcroknäck
0,5 dl grädde
1 dl ljus sirap
1 dl socker

Blanda ihop i en mikrosäker bunke. Vi kör först tre minuter, efter tre minuter börjar nämligen smeten att bubbla över. Efter tre minuter en minut till, och sen 30 sekundersintervaller tills jag tycker att knäcken har fått en bra färg och går att hälla upp i formarna. Inget kulprov eller termometer, men å andra sidan är satserna så små att om man gör fel är det bara att göra om.

I övrigt gjorde jag en panforte, inspirerad av Nigella Lawsons julkokbok.

Panforte
125 g mandlar med skal
100 g skållade mandlar
150 g hasselnötter
75 g torkade fikon, hackade
100 g syltade apelsinskal (en förpackning)
100 g kakfyllning (en förpackning)
½ tsk nejlika
1 tsk kanel
mycket färskriven muskot
mycket vitpeppar
1 dl vetemjöl
1 msk kakao
2 dl socker
200 g honung
2 msk socker
florsocker

Blanda alla torra ingredienser. Smält ihop honung, smör och socker och häll det över de torra ingredienserna. Bred ut i en form, klädd med bakplåtspapper. Nigella hävdar att det ska vara en form med 30 cm i diameter, men min smet täckte inte en så stor smet. Ställ in i ungen på 170 grader i 40 minuter. Min panforte blev nästan bränd, så jag skulle minska tiden i ugnen till 30-35 min. När kakan svalnat pudrade jag den med florsocker och sen skar jag upp den i tunna bitar och förpackade.



Det övriga jag gjorde, men inte tog bilder på, så poster kommer framöver om dem. Förutom godis gjorde vi också en riktigt Christmas pudding, eller två eftersom vi hällde smeten i två mindre puddingformar.

Jordnötsmums
Äppeltryffel
Gulröda bärtryfflar
Vit saffransfudge

Min syster gorde
Ingefärspraliner
Limepraliner
Chilipraliner
Polkagrismarshmallows

Systerdottern som inte var på bild gjorde
Ischoklad
Wienernougat

Sen avslutade vi godisdagen med att göra hårda maltitolkarameller, vilket är sockerfria karameller. De är egentligen anledningen till at vi har den här godisdagen eftersom vi behöver vara två stycken för att kunna göra dem.

Eftersom vår andra syster fyllde år för några dagar sen så hade vi födelsedagsfika för henne. Jag hade försökt göra makaroner i lördags, men var inte nöjd med utseendet, så nu fyllde jag dem med en kokossmet och serverade dem. Jag ska göra en ny sats med makaroner inför julen.





Fyllningen bestod av
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
200 g kokosflingor

Vispa grädden, och blanda ner creme fraiche och kokosflingor. Låt smeten stå ett tag så kokosflingorna suger åt sig lite fuktighet så får man en väldigt formbar, faktiskt ganska stabbig smet. Jag valde att inte söta den här, eftersom själva makaronbottnarna är så söta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar