söndag 28 december 2014

Falsk gåslever

När jag var liten gjorde mamma alltid grovmalen leverpastej till julbordet. Leverpastej hör till, men jag har bytt ut den mot en falsk gåslever. Den blir krämig, god och helt underbar. Perfekt till knäckebröd eller bara som den är.






Falsk gåslever
500 g kycklinglever
600 g smör
1 krm vitpeppar
2 msk socker
0,5 dl vitt vin

Häll upp vinet, det är viktigt att det kommer upp i rumstemperatur innan det ska ner i pastejsmeten. Smält smöret och ta upp det klara smöret med en slev så att det bara blir den vita bottenmassan kvar. Rensa kycklinglevern. Jag skär bort allt vitt på levern. Sen lägger jag varje lever på skärbrädan och skrapar med kniven. Du får en väldigt massa som kan skiljas från senor och trådar som finns i levern. Det är lite svårt att förklara, men det är viktigt att få levern så lös och finkorning som möjligt. Det arbete som läggs ner här gör mycket för hela smaken. (om du har en köttkvarn kan du säkert använda den).  När kycklinglevern är rensad och den och smöret har ungefär samma temperatur är det dags att börja blanda ihop dem.

I stort sett är det som att göra en majonnäs, fast med blod och smör istället för äggula och olja. Kör kycklinglevern i stavmixer och häll försiktigt i smöret. Temperaturskillnaden mellan kycklinglever och smör blir för stor så blir smeten grynig. Börja med några matskedar i taget och se till att de arbetas in i smeten ordentligt innan du har i mer. Till slut har du en rosa smet som påminner om majonnäs i konsistensen. Krydda med vitpeppar, socker och häll i vinet.

Häll upp i en form och ställ in i ugn på 120 grader. Egentligen ska den vara inne tills innertemperaturen är 68 grader, men jag lagade till den hos min mamma som saknade termometer. Jag lät formen så inne i knappt 2 timmar, den blev lite överbakad, men smakar fortfarande helt gudomligt.

1 kommentar:

  1. Har lärt mig motsvarande hos Jan Boris Möller. Håller med om att den smakar helt fantastiskt. Recept i boken koka soppa på fysik

    SvaraRadera