tisdag 30 september 2014

Irländsk chokladkaka

Så fort något har "irländskt" i namnet brukar det innebära att den antingen innehåller whiskey, irländsk whiskey stavas alltid med e, eller stout. Den här maffiga kakan innehåller stout i själva kakan, och vid det här tillfället gjorde jag ingen glasyr men om jag gör det så smaksätter jag gärna med lite whiskey. Jag hann helt enkelt in med någon glasyr den här gången.

Jag använde Nigella Lawsons recept for Chocolate Guinness cake. Istället för Guinness använde jag Murphy's stout, och det är ju samma sak. Tidigare på dagen hade jag också gjort äpple/morotsjuice av två äpplen och två morötter, och jag blandade också i det fruktrenset i kakan.

Det här ären supersaftig kaka, det är nog den saftigaste jag någonsin bakat. Stouten ger mer fyllighet än ölsmak till kakan. Om man vill ha en helt alkolhofri kaka så kan jag säga att i julas gjorde jag en liknande kaka och då bytte jag faktiskt ut stouten mot julmust och det gick lika bra.

Jag skulle vilja prova att ta bort kakaon i receptet, för det här är en väldigt tydlig chokladkaka. Jag, och flera i familjen, är faktiskt inte särskilt förtjusta i choklad så det skulle vara intressant att se vilken sorts kaka det blir utan choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar