måndag 22 september 2014

Asiatisk pulled kyckling, eller något sånt

Efter två veckor med kycklinggryta tänkte jag verkligen att nu var det dags för något annat, men så gick jag in i affären. När alternativet stod mellan Falukorv för 35 kr/kg, nötfärs för 91 kr/kg och färsk svensk kyckling med kort datum för 25 kr för 1,5 kg, så blev det ändå kyckling.

Den här gången blev det något mer asiatiskt inspirerat. Egentligen gillar jag inte att kalla det asiatiskt, det går trots allt inte att sätta en etikett på mat från världens största och folkrikaste kontinent. Men jag tog i alla fall ett antal ingredienser som används i flera olika asiatiska kök, rörde ihop allt och kryddade efter behag.





Recept
1 färsk kyckling
en lök
(mystisk men stark kryddblandning jag köpte på en marknad i Tunisien)

½ färsk chili
1 lime
1 vitlöksklyfta
4 cm färsk ingefära
1 citrongrässtrå
5 paprikor
1 burk hela champinjoner (är barnsligt förtjust i hela, konserverade)
1 burk böngroddar
1 burk kokosgrädde
1 msk tomatpuré
gurkmeja
salt
chilipeppar

Jag började med att lägga kycklingen i en gryta, klyfta en lök samt hälla på den mystiska kryddblandningen. Det fick koka, hur länge vet jag inte eftersom jag glömde bort tiden, men när jag kom ihåg den lossnade allt köttet från benen på kycklingen. Jag tog ur kycklingen ur grytan och hällde av buljongen som bildats.

Sen hackade jag ihop chili, lime, ingefära, vitlök och citrongräs och började fräsa allt i grytan. Under tiden skar jag paprikorna och hade i dem med. Kycklingen delade jag upp i mindre delar och la till när paprikan började bli mjuk. Jag hällde på så mycket av buljongen att det täckte allt, la i champinjoner och böngroddar samt kokosgrädde. För att få färg tog jag en ganska stor mängd gurkmeja samt tomatpurén.

När jag provsmakade var det en för stark smak av lime, och eftersom jag hade fräst med hela limen så var den också ganska bitter. Detta räddades upp med salt, mer chilipeppar och ytterligare gurkmeja för att få en riktigt fin gul färg.

Smaken är fortfarande ganska bitter, så jag ska inte prova att fräsa med limen någon mer gång, utan snarare tillsätta den som limesaft. Konsistensen på det hela blev ungefär som "pulled pork" alldeles trådig och kokosgrädden gjorde såsen betydligt tjockare än om jag hade använt kokosmjölk Totalt blev det 6,5 portion, så nu har jag matlådor för ett bra tag framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar