söndag 7 september 2014

Veckogryta

Jag har i stort sett alltid med mig matlåda till jobbet för att äta lunch. Förra hösten började jag att försöka göra någon form av gryta, som räckte till hela veckan. Det blir ofta på söndag eller måndag, och sen har jag mat för hela veckan. Det är också lagom för att fylla upp den gryta jag har, samt att jag inte har varken så mycket plats i kyl/frys eller ett stort antal matlådor.

Veckans gryta är direkt från recept. Den heter Aji de gallina och ska vara en långkokt kycklinggryta från Peru. Det är taget ur ICA Buffé nr 8 2014. Flera saker gjorde mig nyfiken på den, och nummer ett var huvudingrediensen. Jag är jätterädd för att laga kyckling, av rädsla för att inte göra den färdig brukar den bara bli torr och tråkig. Det här var första gången jag försöka laga en hel kyckling. Det gick jättebra, den fick koka till köttet föll av benen och sen vara det bara att tillsätta resten av ingredienserna. Det andra som var intressant var att redningen var bröd som hade fått ligga och dra i grädde, medan köttet kokade. Det här gjorde grytan riktigt tjock och kladdig, mina grytor har annars en tendens att bli väldigt vattniga.

Smaksättningen var främst currypasta och parmesanost. Den har defnitivt en aning hetta, men jag tror att nästa gång jag gör den skulle jag vilja tillsätta någon syra, antingen lime eller citron, för att bryta av den ganska feta smaken.

Färgen är inte så upphetsande, vid servering behöver den definitivt någon form av grönsak för att liva upp den.

Den gjorde mig definitivt taggad att koka hel kyckling framöver, och att reda med grädde och bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar