torsdag 2 oktober 2014

Makroner med kanel och lime

Jag älskar att göra egna makroner. (Jag säger makroner, kan också tänka mig macarons med fransk betoning, men vägrar säga "macaroons" med engelskt uttal.) Jag har hört många säga att det är svårt att göra makroner, men jag håller inte med. Jag använder receptet som finns på baksidan av Risentas mandelmjölspåse. Det jag är noga med är att väga ingredienserna, samt att jag låter dem stå i ugnen i 12 minuter, det står 10-12 minuter i receptet. Då blir de torra och lätta. De är kanske inte de vackraste makroner som skapats, men för mig är smaken viktigast.

För att smaksätta dem tog jag nog närmare tog jag ca 2 tsk malen kanel i själva smeten. Smörkrämen till fyllningen smaksatte jag med limejuice, och så färgade jag den grön.

Jag älskar att göra makroner eftersom det är så kul att prova fram olika smakkombinationer och färgsättningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar