fredag 3 oktober 2014

Earl Grey-muffins

Jag tycker om te, och på senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på hur man kan använda te som smaksättning till annat än varmt vatten.

Det första försöket med te som smaksättning blev muffins med Earl Grey-smak. Jag tog ett vanligt recept på muffins, men såg till att det var ett recept med smält smör/flytande margarin. Jag tog ca en msk Earl Grey, jag har det som lösvikt, mortlade det och sen blandade jag det med smöret medan det smälte.

Jag lät de som smakade gissa smaksättningen, och de trodde på någon form av citrus, i övrigt kunde de inte placera smaken. När jag ss att de var te tyckte de att de doftade mer te än vad de smakade. Smaken var bra, men helt enkelt lite för svag. Nästa gång jag bakar ska jag ta mer te, och också se om jag kan låta det dra längre med det smälta smöret.

Nu hade jag ingen glasyr på, men jag tror att en mild citron/cream cheese-glasyr skulle passa bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar