söndag 26 oktober 2014

Pumpapaj med stevia (stället för socker)

Jag älskar sötpotatis och pumpa, och det gör naturligtvis att jag tycker det är jätteroligt att laga mat på hösten när det finns tillgång på båda delarna. Det enda jag skulle vilja var att de var lite lättare att hitta olika sorters pumpor, och att min lokala affär tog in annat än jättestora pumpor, sådana som mer lämpar sig för att karva lyktor och liknande.

Generellt när jag lagar pumpa och sötpotatis tycker jag om att använda mycket kryddor och de kryddor jag framförallt använder är: ingefära, kardemumma, nejlika, kanel och kryddpeppar. Sen är det mest en fråga om att ha i socker eller inte för att göra de söta eller mer matiga. Särskilt sötpotatis har jag svårt att tänka mig utan kanel.

När jag och mamma skulle berätta om vår New York-resa för min syster och hennes familj kändes det naturligt att ha lite amerikainspirerat tilltugg, så det blev en pumpapaj.


Recept

Pajdeg
100 g smör
3 dl vetemjöl

Jag körde allt i matberedaren och ställde in i kylen

Fyllning
1 liten pumpa
3 ägg
1 dl stevia
1 kanelstång
1 tsk ingefära
1 tsk kardeumma
½ tsk kryddpeppar

Jag skar bort det hårda skalet, samt det trådiga innersta köttet. Sen kokade jag pumpan med kanelstången tills den var mjukt. Mosade allt med stavmixer, hade i kryddorna och ställde det att svalna.

Jag satte ugnen på 225 grader och förgräddade pajskalet. Medan pajskalet förgräddades vispade jag äggen och hade ner dem i pumparöran.

Häll i pumparöran och ställ in i ugnen tills den har blivit fast, ärligt talat har jag ingen aning om hur lång tid det tar.

Det går att öka på kryddmängden rejält tycker jag för att få fram en bra smak, och vill man ha det som matpaj så utesluter man bara stevian.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar