tisdag 28 oktober 2014

ofärdig gryta med 3 C

Jag kallar den här grytan ofärdig, för den är helt klart inte helt utvecklad i smakerna än, den behöver arbetas lite på för att göra smakerna tydligare. De tre C:na står för chili, choklad och coca-cola.





Jag har lagat mat med chili och choklad förut, kyckling i chokladsås är underbart, och jag har lagat mat mec coca-cola, nu var det dags att se vad som hände om jag kombinerade dem. Jag var också väldigt nyfiken på att använda de olika sorters torkad chili som har kommit in till min affär.

Ingredienser

800 g grytbitar av nöt
mjöl
1 stor lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
3 paprikor
½ sötpotatis (jag hade den hemma så jag slängde i den)
1 guajillo chili
1 kartong svarta bönor
1,5 dl frysta majskorn
1 msk tomatpuré
1 burk coca-cola
1 msk potatismjöl
50 g mörk choklad (70%)

Först lade jag chilin i blöt, enligt instruktionerna. Hackade ner lök, vitlök, chili, morot och sötpotatis och fräste på. Jag vände grytbitarna i mjöl. Det är ett trick jag lärde mig av min far för att få grytan att bli tjockare. Nötbitarna åkte och sen paprikan. Jag hällde på coca-colan och sen vatten så att det täckte det jag haft i. Avslutade med att ha i bönorna (väl sköljda) och majsen. Sen satte jag locket på och lät allt koka på låg värme (4 av 12 på min platta) i ca 1,5 timme. När jag smakade tyckte jag att det var lite vattnigt så jag tog i tomatpurén för att runda av smakerna.

När köttet var färdigt gjorde jag en redning på potatismjöl och vatten och hällde i, sen tog jag grytan från värmen och rörde i chokladen.

Jag tyckter att smakerna var inte tillräckligt distinkta, så nästa gång vill jag ha i mer chili och mer coca-cola för att se om det blir bättre. En början är att ha kvar kärnorna  i chilin, nu tog jag bort dem eftersom jag var orolig att det skulle bli för starkt. Chokladsmaken bryter precis igenom, så det var nog lagom.

Jag fick ut 8 matlådor av den här grytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar