lördag 8 november 2014

Lyxiga varma mackor på en fredag

Igår var det fredag och jag hade bjudit in mig själv till min mor på middag. Problemet var att vi båda var dödströtta, så inspirationen för att komma på någon bra mat var inte på topp. Till slut bestämde vi oss för varma mackor, det är ju enkelt, och eftersom vi båda älskar ost så lyxade vi till dem med god ost också.


Macka 1 ( den längst fram)

Färska trattkantareller
1 ägg
1 dl vispgrädde
2 dl riven ost (whisky-ost, smaksatt med mackmyra whisky)
vitt lantbröd
svartpeppar

Jag fräste trattkantarellerna i smör för att få bort vattnet. Sen värmde jag grädden och smälte osten i det, tillsammans med äggulan från ägget. Äggvitan vispade jag och rörde i. Jag hällde på allt på brödet och in i ugnen ca 200 grader.

Jag borde nog ha tagit mindre grädde,för smeten blev alldeles för lättflytande, ett annat alternativ är att göra en stuvning och lägga på mackorna men med samma smaker.

Macka 2 (längst bak)

150 g getost
½ dl creme fraiche
2 msk honung
en näve nötter
rosmarin
vitt surdegsbröd, smaksatt med salt och rosmarin

Jag mosade osten i creme fraichen och rörde i övriga ingredienser, sen på brödet och i ugnen. Som man ser på bilden blev det väldigt olika färg på mackorna, trattkantarellmackan blev färdig betydligt fortare än getostmackan, det smakade gott men hade nog blivit ännu bättre om jag satt in getostmackan i förväg.

En sak jag inte gjorde var att smöra brödet innan jag la på fyllningen, det gör att brödet blir rostat och knaprigt under fyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar