måndag 17 november 2014

Asiatisk-inspirerad soppa

Jag gillar att slänga ihop soppor av det jag har hemma, och då blir det gärna asiatiskt inspirerat. Jag gillar helt enkelt kombinationen ingefära-vitlök-chili-lime. Här kommer min variant av en soppa som helst äts rykande het, jag äter gärna med pinnar för att få upp maten och sen dricker jag upp buljongen. Jag är ingen expert på att äta med pinnar, det gör att jag faktiskt äter långsammare, och det har jag för mig ska vara nyttigare.





Recept

1 liten gul lök
1 vitlösklyfta
sesamolja
1 grön chili
3 cm färsk ingefära
1 hönsbuljongtärning
1 msk tomatpuré
2-3 msk limejuice
1-2 tsk japansk soja

smör/olja
1 liten pak choy
1 näve bladspenat
1 ägg
50 g risnudlar

Fräs lök och vitlök i sesamolja tills det blir gyllene. Ha i chili och ingefära på slutet.  Häll på 5-7 dl vatten och ha i en buljongtärning. Tillsätt tomatpuré, limejuice och soja och låt sjuda medan du gör det övriga.

Tillaga risnudlarna enligt instruktionerna på paketet.

Rör ihop eget och häll det i en het stekpanna med smör eller olja. Det ska flyta ut och bli som en tunn omelett. Vänd på ägget så båda sidor blir klara, ta upp den ur stekpannan och dela den i bitar som är lagom stora att fiska upp med pinnar. Skär pak choy i likadana bitar och fräs dem i samma panna.

Ta fram en djup tallrik och lägg nudlar, ägg, färsk bladspenat och pak choy i mitten. Slå över buljongen.

Ät, eller drick.

Det här är en soppa där man kan ta i stort sett lite allt möjligt och ha i, jag tror det skulle vara supergott med svamp, och varför inte lite kyckling i också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar