måndag 10 november 2014

fläskpibil från Yucatan

När jag var i New York köpte jag en kokbok från American Indian Museum med mat inspirerad av indiansk kultur och tradition och i lördags var det dags att prova. Jag gjorde pibil.

Pibil är en traditionell gryta från mayaindianerna, på Yucatanhalvön. För att vara "äkta" ska köttet först marineras i pomerans, en av ingredienserna ska vara anotto-frön och allt ska tillagas i en kokgrop. Namnet pibil kommer från pib som betyder grop.Receptet i boken är förenklat, jag valde gjutjärnsgryta istället för kokgrop, och istället för pomeransmarinad så fick lime och apelsin åka med i själva koket. Det ingick inte heller anotto-frön, som främst används för färgen, antagligen skulle man kunna ha i gurkmeja för att ge en liknande färg.



Kokboken är amerikansk och de flesta måtten anges i "cups". Eftersom det är proportionerna som är viktigast tog jag helt enkelt ett vanligt dricksglas och bestämde att det var en "cup" och så använde jag det som mått när det skulle vara hela, halva och fjärdedelar. Annars antar jag att det går att ersätta med måttet kaffekopp (kkp) som är 1,5 dl.

Receptet är från kokboken, fast med de ingredienser jag valde att använda.

Recept för Pibil på fläsk
1/4 cup olja
1,2 kg skinkstek
1 cup grovhackad gul lök
8 vitlöksklyftor
2 guajillo chilifrukter (blötlagda och grovhackade)
2 oskalade apelsiner (i klyftor)
2 oskalade limefruktor (i klyftor)
1 tsk spiskummin
4 cups vatten
salt och peppar
1 kruka koriander
1 förpackning salladsost

Sätt ugnen på 150 grader. Skär köttet i grova kuber och bryn dem i omgångar så de får fin färg. Lägg kött, lök, vitlök, chili, apelsiner, lime och hälften avkoriandern i en ungssäkergryta. Tillsätt spiskumming och vatten, täck över och ställ in i ugnen. Låt grytan stå i ugnen i fem timmar, tills köttet helt enkelt faller i bitar. Det blir samma konsistens som pulled pork. När du serverar strör du fetaosten och resten av koriandern över.

Smaken på grytan var väldigt bitter, jag tycker faktiskt att den bittra smaken tog överhanden lite väl mycket. Eftersom apelsinen och limen bara är i för smakens skull skulle jag kanske prova att skala frukterna först innan jag la i dem för att få bort bitterheten. Konsistensen på köttet var helt underbar.

Till grytan serverade jag en av mina absoluta favoriträtter, sötpotatismos. Jag älskar sötpotatis och det här moset som jag kommit på själv skulle jag nog kunna leva på. Receptet innehåller kanel, och jag rekommenderar verkligen att prova att ha kanel i maten, inte bara på gröt eller i bakning. Just sötpotatis och kanel är en supergod kombination. Jag väljer ändå malen kanel, någon gång har jag kokat med en kanelstång och då blir kanelsmaken lite för stark.

Recept sötpotatismos
4 stora sötpotatisar
100 g smör
2 tsk kanel
salt

Skala och koka sötpotatisen tills den blir mjuk. Stampa den och rör i smöret och kanelsen. Smaka av och salta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar