torsdag 13 november 2014

Holy mole, vilken sås!

Till min pibil valde jag att göra två såser också. Det ena var en enkel majs-guacamole. Eftersom allt annat innehöll en del chili tyckte jag att det kunde vara bra med något sött och milt til..

Det som fick mig helt överväldigad över hur gått det var, det var dock den bruna röran. Egentligen heter den "Mole verde", grön sås, men min blev inte särskilt grön. En mole är en traditionell mexikansk sås där ingredienserna ska rostas och sedan stötas ihop till en smet, en basvara är tomatillo och det ska gärna ingå mörk choklad också. Tomatillo tror jag att jag her sett någon gång i en affär, men aldrig provat att smaka, när jag slår upp den på wikipedia så står det att det är en ganska bitter grönsak, men det visste jag inte när jag gjorde såsen.

Recept Mole Verde, med ingredienser från svensk mataffär
10 gula och lila tomater (jag köpte en cocktailförpackning och plockade bort de röda tomaterna)
olja
1 silverlök
10 vitlöksklyftor (mängden vitlök och lök ska vara ungefär densamma när de har hackats)
1 ancho chili (torkad poblano-chili)
1 grön chilifrukt
1 purjolök
1 kruka koriander
1 dl limejuice
5 dl grönsaksbuljong

Pensla tomaterna i olja och rosta dem i 200 graders ugn tills de får färg. Fräst lök och vitlök tills de blir gyllenbruna, tillsätt chilifrukterna, purjolök, koriander, tomaterna och limejuicen. Låt koka ihop ca 5-8 minuter. Tillsätt grönsaksbuljongen och låt koka i 45 min, eller tills den reducerats till hälften. Mixa allt med stavmixer.

Den här såsen var så god att jag skulle nog kunna äta bara den. Tillsammans med lite tortillabröd skulle det vara fantastiskt. Jag tror faktiskt att receptet vann på att jag inte använde tomatillo, om det nu stämmer att det är en bitter fruk. Som det var nu var smakerna välbalanserade och syran från koriandern och limen gjorde att det pirrade lite lagom på tungan. Trots mängden vitlök och chili var den inte stark på något sätt.

Och här är mitt recept på majs-guacamole

Recept majsguacamole
1 avocado
1 dl majs
2-3 msk citronsaft
1 msk rosépepparkorn

Stöt rosépepparkornen och blanda allt i en bunke. Kör med stavmixer tills det är en jämn röra. Tada, färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar