söndag 15 februari 2015

(nästan) raw och sockerfri banantårta

Imorgon fyller jag år, och i måndags fyllde min syster år. Vi brukar slå ihop vårt födelsedagsfirande, såvida det inte är någon jämn födelsedag. Vi båda tycker ju verkligen det är kul att baka och laga mat, och jag tror att de två bakverk vi gjorde till i lördags säger en hel del om vår bak/mat-stil.

Min syster hade gjort den här underbara tårtan
Det var en underbar skapelse gjord på en botten av tre lika, ett lager hallonmousse, ett lager vit chokladmousse och täckt med hemgjord sugarpaste. Mums. Den var definitivt varken raw eller sockerfri.

Själv bryr jag mig ju mer om smak än utseende, och tycker det är spännande att göra nya saker. Till kvällen gjorde jag därför en banantårta med inspiration av recept på raw banoffee pie. Jag kallar ändå mitt banantårta och inte banoffe pie, eftersom det inte alls blir en sötsliskig kolasmak av det här receptet, men gott var det i alla fall. Dessvärre dog min mobil, jag lyckades ta ett foto av min skapelse, men utan blixt, innan den helt laddade ur sig. Jag garanterar att det var tydliga lager när man skar upp den här mumsigheten.






Recept
Pajbotten
100 g smör
3 dl mjöl

Fyllning
5 bananer
0,75 dl mandelsmör
100 g torkade och hackade dadlar

Topping
2 burkar kokosgrädde
1 msk vit sirap

Börja med att ställa in burkarna med kokosgrädde i frysen. Nyp ihop, eller använd matberedare, till pajdegen. Låt den stå kallt ett tag och förgrädda den sen i ca 25 minuter. Skalet måste vara helt genomgräddat eftersom resten av pajen inte ska in i ugnen.

Häll kokande vatten på de hackade dadlarna och låt dem dra ett tag. Kör bananer, fikon och mandelsmör i mixer/matberedare, tills det blir en slät smet. Slå smeten i det kalla pajskalet och ställ den i frysen i ca en timme.

Öppna burkarna med kokosgrädde och gröp ur det tjocka lagret, så att det blir ett tunt lager med kokosvatten kvar. Tillsätt något flytande sötningsmedel (andra exempel är lönnsirap, kokossirap, agavesirap eller honung) och vispa med elvisp tills det blir fluffigt. Bred kokosgrädden över pajen och låt stå i kylen tills den ska ätas, och åtminstone tills pajen har tinat och inte är fryst längre.

Smarrigt och det var väldigt lätt att mycket eftersom den kändes väldigt lätt. För den som vill ha en helt raw food paj går det att göra ett pajskal av torkad frukt och nötter som körs till en smet och trycks ut i pajformen, och får stå kallt och sätta sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar