tisdag 26 maj 2015

Kolbotten

I helgen var jag på marknad, och en av dem jag var med uttryckte besvikelse över att inte få äta kolbotten. Sen visade det sig att personen inte kände till vad kolbotten var. Kolbotten är i grunden en pannkaka gjord på lika delar mjöl och vatten, svårare än så är det inte. Namnet kommer från att den var vanlig som mat hos kolarna ute vid kolmilorna i skogarna. Kolbotten är billig och mäktig, som student har jag ätit mycket kolbotten. Traditionellt ska man steka fläsk, sedan steka kolbottnen i stekflottet från fläsket. Den serveras tillsammans med fläsket och lingonsylt. Jag tycker det går att äta med det mesta faktiskt.

Här har jag gjort kolbotten, som jag stekte i ganska mycket olja det är därför den är så gul, och på den har jag färskrökt sik. Mums, mums.

Recept

1 dl vetemjöl
1 dl vatten
salt

Rör ihop och stek i stekpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar